Hvordan man laver en papirrose

Posted on
Forfatter: Judy Howell
Oprettelsesdato: 27 Juli 2021
Opdateringsdato: 1 Juli 2024
Anonim
Sådan laver man en Papirrose / Enkel Origami Rose
Video.: Sådan laver man en Papirrose / Enkel Origami Rose

Indhold

I denne artikel: Foretag de grundlæggende folder, lav foldene diagonaltOpret strukturen Opret rosenbladene Tilføj en stilk (valgfrit) 50 Referencer

Det lyserøde papir er en mellemform af dorigami, hvis resultat er en meget smuk dekorativ blomst. Det hele starter med en enkel firkant af papir, som du skal foldes omhyggeligt for at give den form af en spiral. Dermed får du en fire-kronblad rose tæt foldet omkring en firkantet base. Når din første rose er vellykket, vil du kun fortsætte med at folde for at danne en rigtig buket af papirblomster.

etaper

Del 1 Fremstilling af de grundlæggende folder

1. Få et firkantet ark papir. Som enhver origami starter din rose som et simpelt ark papir. Arket skal have forskellige farver eller farver fra det ene ansigt til det andet. Ved at tage blankt papir, skal du være sikker på, at din rose bliver mere realistisk!

2. Fold firkanten i halvdelen (den farvede side skal være over, mens den hvide side er på bordet). De to vandrette kanter på arket skal mødes. Markér krøllet ved at trykke på det med tommelfingrene, der starter fra midten for at nå det yderste.
    • I lorigamis verden er denne teknik blevet kaldt "foldedal", fordi den faktisk skaber en lille dal på bladet. Desuden begynder størstedelen af ​​origami med en "dalfold" eller det modsatte, "bjergfold", der skaber en højderyg.

3. Fold arket ud. Ved at udfolde bladet, vil du bemærke det hule, der dannede sig, da du markerede den vandrette fold.
    • Vend arket, så den farvede del er nedenunder.

4. Fold den anden halvdel (bunden) i halvdelen. Mere klart skal den nedre kant af bladet gå sammen med den vandrette linje, der løber gennem bladet i midten.
    • Marker denne nye fold med fingrene.

5. Fold den første halvdel i halvdelen. Den øverste kant af bladet skal gå sammen med den vandrette linje, der løber gennem bladet i midten.
    • Som før skal du markere folden med fingrene.

6. Udfold sættet. Du skal ende med tre vandrette linjer, der deler arket i fire kvarter af samme størrelse.

7. Fold bunden af ​​firkanten af ​​dens længde. Hold stadig den farvede side af arket nedenunder, fold arket op, så underkanten berører den første fold.
    • Gør foldningen med fingrene, eller brug et foldeværktøj.
    • Hvis du har gjort dette korrekt, skal du ende med bunden af ​​arket på linje med den fold, der er tættest på den øverste kant.
    • Du kan udfolde det, du lige har gjort for at kontrollere, om du har vasket ordentligt. Glem ikke at bøje igen, før du går videre.

8. Fold det nederste højre hjørne af arket. Tag papirets nederste højre hjørne, og fold det, så det danner en lille 45-graders trekant. Hjørnet skal nu være på linje med den første vandrette fold, der passerer gennem arket.

9. Fold arket ud. Du skal nu ende med fire vandrette folder. Ud over de første fire vandrette folder, der opdeler arket i fire kvarter af samme størrelse, skal du ende med fire nye vandrette folder, der kun krydser den anden halvdel af din firkant. Ud over disse nye plus, altid i anden halvdel af pladsen, er du nødt til at finde to diagonale folder til højre.
    • Med hensyn til disse to diagonale folder skal den ene pege opad, i en vinkel på 45 grader mod den vandrette fold, mens den anden skal pege nedad, altid med den samme vinkel.

10. Tegn de diagonale folder. Tegn pen eller blyantstrøg langs de diagonale folder.

11. Drej arket 180 grader, og gentag handlingen. Du skal nu vende arket, så den øverste kant bliver den nederste kant. Når det er gjort, gentages trin syv til ti, der er anført ovenfor.

12. Drej arket 90 grader, og gentag handlingen. Giv arket en kvart omdrejning, og gentag trin 2 til 10.

13. Drej arket 180 grader, og gentag handlingen. Giv arket en halv vending og gentag trin syv til ti.

Del 2 Fold diagonalt

1. Fold arket i det halve, men i dets diagonale. Mens du holder den farvede del af arket nedenunder, skal du tage det nederste højre hjørne og bringe det tilbage til øverste venstre hjørne. Mark folden ved at stryge med en finger.

2. Fold arket ud. Åbn arket halvt for at se det diagonale foldemarkering.

3. Fold arket i dets anden diagonal. Giv arket en 90-graders drej og gentag to trin som beskrevet ovenfor.

4. Fold arket ud. Åbn arket igen i halvdelen, så "X" er synlig gennem papiret.

5. Fold det øverste venstre hjørne. Hvert hjørne af arket skal "udskæres" i en lille firkant krydset af en enkelt diagonal linje. Fold det øverste venstre hjørne af denne lille firkant til det nederste højre hjørne, og skab en fold vinkelret på den eksisterende diagonal.
    • Hjørnet af arket skal nu sælge i det nederste højre hjørne af denne lille firkant.

6. Fold firkanten ud, og marker de nye folder, du har dannet. Du skal ende med et lille "X" øverst til venstre på arket. Stryk på denne nye diagonal med en blyant.

7. Fold nu det nederste højre hjørne, så spidsen berører den frisktrækkede linje. Fold spidsen nederst til højre på arket opad, og mens du foldes, skal du sørge for, at spidsen af ​​bladet berører den fold, som du har tegnet en linje øverst til venstre.
    • Du skal ende med en fold parallelt med linjerne i det store "X" og mere specifikt til linjen, der starter fra nederste venstre hjørne for at gå til berøringen af ​​det øverste højre hjørne af arket.

8. Fold arket ud, og marker folden. Fold arket ud og stryg den nye diagonale fold, der er produceret med en blyant.

9. Drej arket, og gentag handlingen. Tag en 180-graders drej på papirarket, og gentag de fire trin, der er beskrevet ovenfor.
    • Du skal ende med tre parallelle linjer, startende fra papirets nederste venstre hjørne for at nå det øverste højre hjørne.

10. Drej arket, og gentag handlingen. Giv arket en 90 graders drejning og gå tilbage gennem trin fem til ni (del 2 af denne artikel).
    • Når du er færdig, skal du denne gang finde tre parallelle linjer, der starter fra nederste højre hjørne af papiret, for at gå til øverste venstre hjørne, ud over de tre parallelle linjer, der starter fra nederste venstre hjørne, for at nå det øverste højre hjørne.

Del 3 Opret strukturen

1. Fold de fire hjørner af arket. Som du gjorde i trin fem i del to af artiklen, skal du folde de fire hjørner af arket ned. Du har ikke brug for nye folder for at folde disse sider.
    • Det startende firkantede ark bliver nu en ottekant.

2. Vend arket. Den farvede del af bladet skal nu være over.
  3. Find den lille trekant. På den nederste kant skal du se en lille trekant. Der er en fold i midten, der giver indtryk af, at der er 2 små trekanter, der deler en lodret.
    • Hvis du har problemer med at lokalisere den, skal du kigge efter trekantets højre hjørne. På højre side af trekanten er det, hvor papirets nederste kant (som er vandret) forbinder papirets nederste højre kant (som danner en diagonal).
    • Hvis du ikke kan finde den lille trekant, skal du sørge for, at du har afsluttet det 8. trin i den første del af artiklen korrekt.

4. Lav en omvendt indvendig fold. Du finder en stor trekant sammensat af to små trekanter, der deler den samme lodrette fold.
    • Skub denne fælles fold indad og skab en lille dalfold på samme tid.
    • Begge sider skiller sig ud for at danne to rygge eller bjergfold.
    • Sættet danner nu et slags "hak" på en loctogoneside.
    • Når det er gjort, skal du lave et andet bjerg ved at folde sig fra spidsen af ​​trekanten til sit topmøde.
    • Dette kaldes en omvendt indre fold.

5. Lav en anden omvendt indvendig fold. Opret et lidt anderledes "hak" i nederste venstre hjørne af det udfoldede ark.
    • Lav en omvendt indvendig fold, som følger diagonalen tættest på det første hak, du oprettede.
    • Dette er folden vinkelret på loctogonesiden, som du skal skubbe indad for at skabe en dalfoldning.
    • Denne sidste fold skal gå gennem midten af ​​arket og skabe en side til den lille firkant markeret på bagsiden.
    • Dette er markeret de to folder, der skiller sig ud, så de frembringer to små kamme.
    • Til sidst laves en yderligere dalfold ved at skubbe den nærmeste vandrette fold indad, parallelt med den vandrette del af det nye "hak".

6. Vend arket og gentag handlingen. Giv arket en 90-graders drej, og gentag trin tre og fire for de resterende tre sider.

Del 4 Opret rosenbladene

1. Fold hver kronblad for at skabe en dal. Nu hvor rosens grundlæggende struktur er på plads, er det tid til at oprette kronbladene. Begynd med at tilføje en dalfold til den ydre kant af hver af dem.
    • Med en fugleperspektiv af din rose, vil du bemærke fire lange dale, der kommer ud fra dens firkantede hjerte i centrum. Hver højre side af disse dale er sammensat af en plan overflade. Tag kanten af ​​hver overflade og skub den indad.
    • Specifikt skal du gribe fat i de tre sider af yderkanten og folde dem for at få en slags trapez.

2. Fold hjørnerne. Ser du på rosen fra siden, skal du nu se fire trekantformer med et hjørne afskåret (dette er hjørnet placeret i det foldede dalområde). Du skal også se en lille hvidpapirtrekant (fra den anden side af papiret), der kommer ud fra bunden af ​​hver trekant. Fold det højre spids af hver af disse "afskårne" trekanter.
    • Forestil dig en linje, der starter fra bunden af ​​den "hvide" trekant, og bøj efter denne linje for at skabe en dal.

3. Fortryd trekanten, og fold midtlinjen tilbage indvendigt. Fortryd dalfolderne, du lige har lavet. Skub dalens folder indad, så spidsen af ​​trekanten sidder inde i rosen.
    • Hvis du har gjort det rigtige, skal du ikke se hvide trekanter længere.

4. Tilføj lille foldedal. Takket være dine inverterede indvendige folder skal de "skårne" trekanter nu give indtryk af, at to af deres punkter er skåret: venstre spids og et stykke af højre spids. Du skal nu bøje det lige spidsstykke i en 45-graders vinkel fra bunden af ​​den skårne trekant (f.eks. Kan det være kanten af ​​bladet).

5. Besejr og fold indad. Fortryd de dale, du lige har lavet, skub midtlinjen indad, fold den lille trekant, som du havde oprettet inden i de fire punkter i rosen, det forrige trin.

6. Fold kanterne. Dine "afskårne" trekanter skal nu have en omvendt fold på deres afskårne del. Disse omvendte folder giver dig mulighed for at lave andre mindre vandrette dalfoldinger i forhold til bunden af ​​hver trekant, foldes i længderetningen, hvilket resulterer udad. Du skal gentage dette trin for hvert kronblad.

7. Lav poter. Saml kronbladene for at skabe "poter". Saml hver gruppe af kronblade sammen, så de til højre havner tæt bag dem til venstre. Tryk på foldene for at holde dem på plads. Du skal ende med fire spidse ben, der holder tæt.
    • Ved at følge trinnene korrekt, skal du være i stand til at observere eller skjule den hvide del af benene ved at se på rosen fra siden.

8. Vend rosen og fold hendes ben tilbage indad. Vend rosen i den anden retning for at se dens hvide del. Fold derefter hvert ben i en trekant.
    • Pass slutningen af ​​hver månepote under den anden for at lukke undersiden af ​​rosen.

9. Vend rosen igen. Det firkant, du ser nu, bliver toppen af ​​blomsten.

10. Tryk på firkanten. Firkanten øverst på din rose er opdelt i fire kvarter takket være folder. Skub forsigtigt hvert kvarter og afslør ryggen i form af "X" i midten af ​​det, der var en firkant.

11. Turn. Placer en finger i hvert hak omkring "X" og drej forsigtigt i en retning.
    • Du skal nu finde dig selv med en hjertesvirrende rose, naturlig, langt fra dette "X" ved begyndelsens stive kamme.

12. Lav en boblebad. Grib rosens hjerte med en pincet, drej derefter fast i en retning, og pas på ikke at rive din skabelse.
    • Dette vil give et mere realistisk udseende til papirrosen, hvis hjerte nu gemmer sig inde.
    • Det kan være nødvendigt at gentage handlingen for at få det ønskede resultat.

13. Bøj kronbladene. Tag hvert kronblad mellem to fingre, og indpak det mod hjertet af rosen, og slip det derefter. Du får smukke kronblade buet godt.

Del 5 Tilføj en stang (valgfrit)

1. Medbring et andet stykke papir. Hvis du vil lave en origami-stang, skal du tage et andet stykke papir og helst grønt.

2. Læg det hvide festark op, og fold det i to i en vinkel. Lav en dalfoldning, hvor den øverste venstre spids forbinder den nederste højre spids. Når du har to trekanter, skal du udfolde arket.

3. Fold de øverste sider af diamanten. Lav to foldedaler ved at folde den øverste højre side og derefter mod venstre mod den centrale fold, og skab således formen på en drage.

4. Gentag handlingen. Fold de to sider af den nedre halvdel af diamanten først til midten. Fold denne del tilbage på sig selv, så du ender med en drage med smalere former.

5. Vend denne diamant og fold den op denne gang. Vend det, der fungerer som en stang, så kanterne på papirarket ikke længere er synlige, og fold derefter den nederste del på toppen af ​​diamanten.

6. Fold den resulterende form halvvejs på langs. Fold den resulterende form kant til kant, men i længderetningen.

7. Udfold siderne, og lav derefter en omvendt fold. Fold den øverste del (som fungerer som et blad) i den modsatte retning af delen nedenunder (som vil fungere som en stilk). Du får to fold diagonalt. Når det er gjort, laves en omvendt fold for at adskille bladet fra stilken, som vil være for sin del godt i midten.

8. Saml stilken og blomsten. Før den skarpeste del af stilken gennem det lille hul under rosen, lige hvor "benene" mødes.